Emil Dobrovolschi. Principii de leadership de la un comandant de aeronavă

Emil Dobrovolschi. Principii de leadership de la un comandant de aeronavă

Emil Dobrovolschi este comandant de aeronavă și pilot al companiei Tarom din 1994. Are peste 16.000 de ore de zbor. A urcat toate treptele unei ierarhii profesionale, de la copilot pe avionul Antonov 24, la comandant de aeronavă și instructor pentru avionul ATR, la comandant și instructor-examinator pentru Airbus 310 și 320, la pilot de recepție pentru avioane și comandant al unor misiuni speciale, precum zborurile Președintelui României.

Când ești pilot, comandant de aeronavă și instructor, așa cum Emil Dobrovolschi este de un sfert de secol, știi că siguranța ta, a echipajului, a pasagerilor și a avionului depind de un cod de rutine, reguli și proceduri. Multe dintre ele sunt scrise în urma unor eșecuri oribile – accidente aviatice tragice, greșeli care au provocat pierderi, investigații și titluri în media. 

Asemenea altor oameni care lucrează în condiții de viață și de moarte, piloții sunt obligați – spre deosebire de noi, cei care nu avem o astfel de responsabilitate – să aibă o singură misiune, simplă și clară – siguranța. 

Emil Dobrovolschi a scris, împreună cu Octavian Pantiș, o carte foarte personală despre lecțiile de comunicare, leadership și criză pe care orice ”comandant” de echipă le poate aplica. Dark Cockpit e o carte de business plină de povești și bune practici. 

Am vorbit cu Emil despre o parte dintre ele: ce este dark cockpit, de ce e important să-ți placă ce faci, cum o serie de mici greșeli pot provoca o catastrofă, cum să comunici ca să te faci înțeles, de ce ai nevoie de distanță și calm în crize și încredere, ca element principal al unui lider. 

  • Nu-ți trăi viața ca și cum ar fi mereu Crăciun. ”Dark cockpit„ e un concept din aviație care definește situația în care nu sunt lumini de avertizare aprinse în cabină. Că totul funcționează normal. De prea multe ori suntem obișnuiți să trăim cu toate becurile aprinse, tot timpul, ca și cum am fi un permanent pom de Crăciun: crize continue, consumuri exagerate sau neprevăzute.  Situația de dark cockpit nu e întâmplătoare și nici permanentă – e rezultatul pregătirii, al muncii și al cunoașterii în detaliu a sistemului (avion sau business). 

 

  • Pilotul cu ”capul în bord”. Ce îți permite situația de dark cockpit este să te dai puțin în spate, să vezi situația de ansamblu și să iei decizii mai bune. Dacă toate lucrurile au fost făcute corect, poți lăsa ”sistemele” să conducă, pentru ca tu să ai cap limpede. ”Fața în aparate” e situația în care nu vezi decât lumina de avarie, nu mai poți face legături, nu mai vezi ansamblul. E un ”tunel mental”. 

 

  • Să ai mereu checklist. Checklistul nu e pentru a ști ce să faci, ci pentru a prinde și a elimina erorile. Indiferent de câte ori ai făcut ceva, nu renunța la checklist. E acel ritual – în viața personală sau în business – care-ți dă voie să stai pe o bază bună și să fii eficient. Dar când ceva se întâmplă, e întotdeauna o problemă de sistem – deci trebuie să mergi cu investigația mult dincolo de checklist, ca să înțelegi ce vrigă a permis eroarea. 

 

  • Încrederea se construiește înainte să decolezi. Niciun pilot nu intră în cabină cu gândul ”hai să vedem dacă decolăm”, hai să vedem dacă merge”. Întrebările le pui înainte, faptele trebuie cercetate înainte de a te apuca. Când te-ai urcat în cabină, totul e pregătit pentru decolare și zbor. ”Decolările” ratate sunt rezultatul lipsei de pregătire înainte.

 

  • Un lider bun își asumă eșecul, indiferent de cauză. Orice are o doză de risc. Când te apuci de ceva, știi că unele lucruri nu vor merge cum te așteptai, dar trebuie să le ai în cap, măcar pe cele care sunt riscuri vizibile. Un ”cârcotaș” în echipă te ajută să le vezi mai bine. Cultivă-l. Dar responsabilitatea ultimă este a liderului. Nu spune ”a bătut vântul” sau ”copoilotul nu m-a ajutat”. 

 

  • Comunică simplu, cu fapte. Există cazuri celebre, în care prăbușirea unui avion s-a datorat neclarității în comunicare. În situații de criză, dar nu numai, trebuie să transmiți mesaje scurte, clare, în condiții de stres maxim și viteză extremă. Întotdeauna bazează-te pe fapte pentru a lămuri confuzia. 

 

  • Cultivă părerea celorlalți. Ești comandant. Numele tău este pe documentele de zbor și toată lumea știe asta. Dar un bun comandant nu e cel care ia singur deciziile, ci cel care încurajează pe ceilalți să vorbească. Poți să-i dai și ordine, pentru că decizia finală este a ta, dar de ce nu ai beneficia de niște ajutoare, să te dai un pas în spate ca să ai o privire de ansamblu mai bună?! În aviașie există CRM – Crew Resource Management. Un set de reguli care permit și celui mai mic și mai nou într-o echipă să își facă vocea ascultată. Așa crești noi piloți capabili. 

Interviul integral se află aici și e plin de povești și învățăminte valoroase. 

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
Grajdan MarianAș dori și eu cartea Recent comment authors
Aș dori și eu cartea
Aș dori și eu cartea

Suuperba profesie. Nu oricine poate tine, în mâna și conștiința lui viața atâtor oameni.

Grajdan Marian
Grajdan Marian

Excelent si valoros interviu! Felicitari si multumim!