SERGIU NEGUȚ. Creșterea de business e o bâjbâială programată

Sergiu Neguț. Creșterea de business e o bâjbâială programată

Sergiu Neguț e angel investor, profesor de business, membru al board-ului fundației Romanian Business Leaders și unul dintre cei mai interesanți parteneri de conversație pe care îi cunosc.

Sergiu Neguț e angel investor, profesor de business, membru al board-ului fundației Romanian Business Leaders și unul dintre cei mai interesanți parteneri de conversație pe care îi cunosc. Sunt destul de sigură că ceea ce pune oamenii pe gânduri și îi inspiră, în același timp, este combinația de gândire critică, pragmatism și umanism pe care Sergiu o personifică. 

Este absolvent de INSEAD (școală în care și-a investit atunci toate economiile), a condus Rețaua Regina Maria către creștere și apoi vânzare, a investit apoi în companii noi, mai ales în zona de tehnologie. Dar și în FruFru, compania fondată de Mihai Simiuc care a făcut anul trecut obiectul unei tranzacții cu Unilever. Acum doi ani, Sergiu a investit în FintechOS, o companie de tehnologie ce creează soluții pentru industria financiară. A decis să vină în management, alături de Teodor Blidăruș, fondator, prieten și partener vechi de business. 

În decembrie 2019, FintechOS a primit o finanțare de 14 milioane de dolari de la o a serie de fonduri, una dintre cele mai mari pentru un startup românesc și care o pozițipnează printre cele mai bine finanțate companii de tehnologie europene. În același an, a crescut cu 450%. 

Sergiu spune despre el că este cineva care încearcă să împingă constant limitele a ceea ce e posibil, a ceea ce știe, a ceea ce crede. În business sau în viață, suntem mereu la jumătatea unui drum între ceea ce credem că putem și potențialul nostru. Anul trecut a urcat al treilea cel mai dificil munte din viața lui, Mont Blanc. O experiență care te reașează în raport cu tine – înțelegi că nu e cazul să te mai iei atât de în serios, mai ales când e vorba de ambiții. 

Am explorat cu Sergiu teme ce vor părea, sper, mai mult decât interesante pentru orice antreprenor care se gândește la cum să crească, la propriul echilibru, la întrebările care contează, la învățare, la creștere rapidă, la oamenii din jur și la ce înseamnă, de fapt, succes. Mesajul lui Sergiu, inclusiv către el însuși, este ”ia totul cu un gram de sare”, cu puțină gândire critică. Întreabă-te cum se poate altfel și de ce nu ai uneori dreptate. 

O perspectivă pe care o vedem rar, dar care e prezentă în toată conversația, e că orice business este o combinație între rațiune și empatie, între bani și oameni, între ce e și ce e posibil. Mai ales într-o companie care funcționează în viteză, toate acestea sunt importante. Plus ingredientul esențial numit învățare.  

 

ASCENSIUNEA PE MONT BLANC. Urcând un munte greu, cu care nu ești obișnuit, ai șansa să vezi o dimensiune personală pe care nu ai cum să o cunoști ”la nivelul mării”: în absența oxigenului, înțelegi că nu poți face lucruri care în mod normal îți par ușoare, cum ar fi să mergi constant. Relația ta cu tine e mereu alta, la fiecare ascensiune. Înțelegi să nu te mai iei atât de în serios, mai ales când vine vorba de ambiții – sigur că faci tot ce poți, dar nu e niciun dezastru dacă nu ajungi chiar unde ți-ai propus sau dacă n-ai atins vârful, deși ai parcurs drumul. 

 

NU FII NICIODATĂ PREA CONVINS DE ADEVĂRUL TĂU. Avem cu toții puncte oarbe, care ne împiedică să vedem limpede. Obișnuiesc să mă întreb des ”dacă treaba asta aparent imposibilă s-ar putea face, cum s-ar face?”; ”dacă treaba asta la care lucrez acum funcționează așa, cum s-ar face altfel?”. Care ar fi răspunsurile alternative la întrebările pe care ni le punem? Și care sunt întrebările alternative pe care ar trebui să ni le punem ca să ne dăm răspunsurile corecte? Avem prea multe certitudini. Singurul fel în care putem învăța pe bune este să facem lucruri la care nu ne pricepem chiar atât de bine. Și să aducem în jur oameni care ne contestă adevărurile. E valabil cu atât mai mult în condiții de creștere rapidă. 

 

CUM A PORNIT FintechOS. ”Vedeam la clienții cu care interacționam într-o altă companie nevoi pe care nu puteam să le acoperim cu ceea ce făceam.” FintechOS a pornit de la observația că un număr de clienți dintr-o anumnită zonă se lovesc cu toții de limite similare și nu au nicio soluție pentru a le depăși. FintechOS permite companiilor din industria financiară să primească soluții personalizate într-o fracțiune din timpul obișnuit, asemenea unui kit ce poate fi asamblat după nevoi, pentru a rezolva nevoi reale ale clienților. 

 

DE CE AM DECIS SĂ MĂ IMPLIC LA NIVEL EXECUTIV ÎN FintechOS. Când iei o astfel de decizie, e important să-ți placă oamenii cu care lucrezi zi de zi. Apoi, curiozitatea și șansa de a învăța. Apoi, potențialul dovedit prin capitalul pe care l-a atras de la investitori. ”Indiferent cum se termină toată povestea asta, pentru mine șansa de a învăța e un obiectiv în sine.” FintechOS e ca o întoarcere în tranbșee, acolo unde se întâmplă lucrurile zi de zi. 

 

CUM ÎNVEȚI REPEDE. ”Adulții învață din experiențe. Adulții trebuie să facă ceva ca să poată învăța. Deci mă apuc să fac și unde mă împotmolesc întreb pe alții. Când ai o companie care este bine finanțată ai resursele să întrebi pe alții și să angajezi experți.” Caută întotdeauna să mergi în locuri unde oamenii sunt mult mai buni ca tine. 

 

LECȚII DESPRE LUCRUL CU OAMENII. Companiile și afacerile sunt o îmbinare de oameni și bani. ”Când angajezi pe cineva e important ca oamenii aceia să nu fie doar buni profesional, ci să fie esențial oameni buni, care sunt dispuși să îi acomodeze și să îi valorizeze pe oamenii din jurul lor.” Când nu dai destulă atenție acestui lucru, se întoarce la un moment dat în defavoarea ta. ”Mușchiul” empatiei, capacitatea de a-ți păsa de oameni e greu de testat într-un interviu, dar este ceea ce face munca satisfăcătoare, mai ales atunci când lucrurile nu se aliniază. 

 

CE AM ÎNVĂȚAT VORBIND CU 60 DE FONDURI DE INVESTIȚII. ”Nu am vorbit cu 60 de fonduri că mă plictiseam, ci ca să se știe că existăm pe piață și ca toată lumea care vrea să stea de vorbă cu tine să primească o bucățică de timp în care să explici ce faci. Nu știi de unde sare iepurele investițional, cel mai urecheat și cel mai pufos pe care îl vrei în organizația ta. A doua învățătură e că trebuie să vorbești cu investitorii cât poți de devreme, înainte să fii pregătit să ridici bani și nu cu ăia pe care ți-i dorești primii.” Există învățare reală, mai ales când întrebi ”ce nu v-a plăcut?” Și investești timp în a înțelege refuzurile, pentru a calibra următorul pas. 

 

DACĂ VREI SĂ ATRAGI CAPITAL. E bine să gândești de la început un proces aproximativ: către ce investitor de tip angel mergi, cu cine e conectat, care ce traseu de finanțare ți-ai dori pe termen mediu. ”E ca la șah, 2-3 mutări înainte. Nu știi cum se termină partida, dar să îți arbitrezi oportunitățile între ele, la ce renunț și ce prefer.”

 

FRUMUSEȚEA ȚINTELOR AMBIȚIOASE. ”Mie îmi place să gândesc că ești mereu undeva la jumătatea drumului între ce potențial ai și ce vrei să fii. Noi fiecare ne-am născut cu niște capacități. Și, în principiu, cu foarte multă muncă, putem să ajungem fiecare dintre noi foarte departe. Departe nu e o destinație. E doar departe. În momentul în care pui destulă muncă în treaba aia, ești la jumătatea drumului dintre potențialul tău și ce poți să devii.” Să îți arunci mereu pălăria mai departe decât crezi că poți. 

 

CE ÎNSEAMNĂ SUCCES. Definiția succesului e foarte personală și nu există rețetă universal valabilă. E bine să nu alergi pe culoarul altcuiva, să găsești acele lucruri care definesc succesul personal. ”Pentru mine, e bucuria de a explora, de a face lucruri noi care aduc valoare și fac o lume mai bună. (…) E foarte mult despre învățare.” Când nu ești pe drumul tău, știi; pentru că simți fie că distrugi valoare, fie ai o întrebarea constantă despre cât e de bine ceea ce faci. 

 

VIAȚA UNEI COMPANII NU E LINIARĂ. Creșterea ce pare liniar din afară, e o creștere în trepte. La fiecare nivel, gradul de complexitate se schimbă și, dacă folosești aceleași resurse și același model ca cel din etapa anterioară, constanți că, deși crești cu 30%, nu mai câștigi nimic în plus. Trebuie să înțelegi dacă ai atins limitele modelului; fiecare nivel vine cu o nevoie de oameni cu alte competențe și mai mulți bani. 

Cărți importante.

Nicholas Nassim Taleb. Lebăda Neagră, Antifragil.

Daniel Kahneman, Gândire rapidă, gândire lentă.

Daniel Pink, Drive.


Podcastul Vast&Curious explorează gândirea și principiile pe care e construit un succes. Include conversații cu antreprenori, psihologi, specialiști în cultură de organizații și în știința minții și performanței. Se află în toate marile libării audio: Soundcloud, Apple, Stitcher, Spotify. Pentru noi episoade și o selecție atent alcătuită de resurse despre antreprenoriat, leadership, mentalitate și tendințe în management și cultură, ne-am bucura să vă abonați la newsletter.  

avatar