Șase cărți care m-au îmbogățit

Citim ca să găsim răspunsuri la întrebări care nu ne dau pace, ca să înțelegem lumea din jur și ca să ne înțelegem mai bine pe noi înșine. Citim pentru că este una dintre cele mai accesibile forme de învățare: pentru prețul a trei sau patru cești de cafea, primim lucruri la care alții s-au gândit ani de zile, pe care le-au trăit și cercetat uneori o viață. Și, dacă un singur lucru dintr-o carte este aplicabil, dacă folosim măcar un principiu, valoarea pe care o primim este de sute de ori mai mare. 

Dintre toate zecile de cărți pe care le-am citit în 2019, câteva au adus cu ele principii și idei care rămân. Nu sunt toate noi, pentru că am încetat să mai cred că doar lucrurile noi sunt bune.

De multe ori, citim și uităm imediat. Dar acestea șase au continuat să fie inmportante mult dincolo de momentul în care am terminat de citit. Și mă întorc la ele, le dăruiesc, recomand și folosesc în viața de zi cu zi. Aceasta este selecția mea pentru acest an. 

 

1. The Effective Executive, Peter Drucker

Într-un fel, Drucker a inventat disciplina managementului. Un om teribil de simplu în viața de zi cu zi, cu o minte clară și ordonată care i-a permis să fie consultant pentru marile corporații și organizații ale vremii, a lăsat în urmă zeci de cărți care continuă să fie referință, chiar și la 50 de ani  după prima publicare. 

The Effective Executive e genul de carte care va face multe altele inutile. Aproape că nu avem nevoie de o a doua, atât este de plină de conținut și de sens. Un executiv eficient (traducere aproximativă, deoarece ”effective” nu are un echivalent exact în română) e oricine care lucrează cu cunoaștere – un antreprenor, un freelancer, un manager. 

Ediția pe care o recomand aici – cea din 2017 – are o minunată prefață scrisă de Jim Collins. Veți găsi în ea cele opt practici esențiale pe care oricare dintre noi, cei care lucrăm în lumea cunoașterii, trebuie să le exerseze:

  • Să întrebui ”Ce trebuie făcut?”. 
  • Să întrebi ”Ce e corect pentru organizație?”.
  • Să creezi un plan potrivit de acțiune.
  • Să îți asumi responsabilitatea deciziilor și a comunicării. 
  • Să te concentrezi pe oportunitate, nu pe problemă. 
  • Să conduci ședințe productive.
  • Să vorbești despre ”noi” nu despre ”eu”. 

De la managementul timpului, la decizii și stabilirea priorităților, la a înțelege la ce ești bun, veți găsi în ea aproape tot ce e nevoie pentru performanță. 

2. The Art of Gathering, Priya Parker

Priya Parker și-a petrecut viața aducând oameni la un loc. În situații de diplomație globală, în organizații nonprofit, în mari corporații sau pentru evenmente sociale. Nu m-aș fi gândit niciodată că există o artă și o știință în spatele oricărei întâlniri – evident, dacă vrem să aibă sens. 

Petrecem atât de mult timp în întâlniri diverse, de la ședințe, la petreceri, la team building, la adunări anuale sau întâlniri cu parteneri de afaceri, încât calitatea lor dă calitatea unei bucăți mari din viață. 

Iar felul în care ne gândim la ele, cum le pregătim, pe cine chemăm și pe cine nu, cum desenăm experiența și cum încheiem sunt decisive pentru ce rămâne în urmă. Pentru rezultatul fiecăreui întâlniri. 

”Orice adunare trebuie să aibă o intenție” spune Pryia Parker. Poate în ciuda a ceea ce am crede, o gazdă generoasă e cea care creează regulile de joc pentru ca intenția să fie îndeplinită. Care păstrează un cadru, nu cea care satisface pe toată lumea. 

„Nu pierdeți începutul prin a face anunțuri logistice” continuă. Primele momente ale unei întâlniri sunt precum uvertura unei opere, ele creează așteptarea pentru tot ceea ce urmează. 

Calitatea unei întâlniri – vezi ședințele la care toată lumea vine, că are treabă sau nu – depinde la fel de mult de oamenii pe care îi excluzi, ca de oamenii pe care îi inviți. 

The Art of Gathering e, dacă vreți, un manual. O carte pe care o ții lângă tine ca partener pentru multe situații. 

Despre cum întâlniri de zi cu zi pot deveni experiențe transformatoare – Pryia Parker la TED. 

3. Why We Sleep, Matthew Walker

Trăim într-o epocă în care a fi ocupați, obosiți, nedormiți și copleșiți e norma. Un fel de medalie de onoare pe care o purtăm cu mândrie: ”Ce faci?” întreabă cineva. ”Sunt până peste cap” îi răspundem. 

Why We Sleep m-a făcut să văd complet diferit acest fenomen numit somn. Eram admiratoarea celor care puteau – eu nu pot – să doarmă cinci ore pe noapte, să fie la ora 6 dimineața la sală și să funcționeze bine-mersi până noaptea. Nu mai sunt. 

Somnul e esențial în oricare bucățică din viața noastră, de la memorie, la sănătatea emoțională, la longevitate, până la a ține departe demența și depresia. 

Matthew Walker este un expert în somn. Este șeful unui laborator dedicat somnului și neuroimagisticii la UC Berkeley, iar carte reunește două decenii de cercetare și descoperiri pe care știința modernă le-a făcut posibile într-un domeniu prea puțin înțeles până acum. 

Mulți dintre oamenii pe care îi cunosc și care au citit-o spun că le-a schimbat viața. Antreprenori teribil ocupați și performanți și-au redefinit prioritățile după ce au citit-o. Mie, cu siguranță, mi-a redefinit relația cu somnul. 

Unn foarte bun speech TED al lui Matthew Walker se află aici. 

4. This is Marketing, Seth Godin

Ceea ce îmi place la Seth Godin este capacitatea lui de a aduce la un loc fire diverse, de a vedea ceea ce alții nu văd, pentru a crea o poveste proaspătă, simplă și ușor de înțeles. 

This is Marketing are o idee puternică în centrul ei, una care redefinește felul în care vedem clienții, consumatorii, piețele și produsele: epoca mass market a apus. Într-o lume în care totul este la un click distanță, oamenii au posibilitatea să aleagă între nenumărate variante, să creeze orice, să își satisfacă cele mai ciudate nevoi, să vină la un loc în triburi bazate pe cele mai neobișnuite pasiuni. 

În această lume, șansele de a crea ceva sunt nenumărate, dar misiunea de a face ceva cu sens e mult mai grea. În această lume ”marketingul eficient înseamnă să înțelegi felul în care clienții tăi văd lumea și să le înțelegi dorințele, astfel încât să te poți conecta cu ei. Să le lipsești când dispari. Să le dai mai mult decât se așteaptă. Să ai în jur voluntari, nu victime”.

Pentru oricare dintre noi care creează ceva, Godin e ca un ghid care nu alege niciodată calea bătătorită. Dar drumul propus de el e mai personal, mai interesant, mai satisfăcător. 

Seth Godin are un podcast mai neobișnuit unde unele episoade sunt niște giuvaeruri. 

5. Lost Connections, Johann Hari

Poate veți spune ”asta nu e o carte pentru mine”. Dar dați-o o șansă. Hari e jurnalist. Jumătate din viață, până pe la 20 și ceva de ani, s-a luptat cu o depresie care l-a făcut dependent de antidepresive ani la rând. Așa cum mulți dintre noi credem, știa că depresia lui este un dezechilibru chimic în creier. Doar că medicamentele nu aduceau nicio schimbare pe termen lung. Hari a început să se întrebe dacă tot ceea ce știa e greșit. 

Întrebarea l-a dus în toate colțurile lumii, în încercarea de a afla adevărul despre cauzele anxietății și depresiei și de a înțelege cum pot fi ele rezolvate. 

Lost Connections e o carte tulburătoare despre deconectare – de noi înșine, de sens în muncă, de comunitate, de familie, de societate – ca motiv al acestor dereglări ce au ajuns să fie boli cu care mulți trăim chiar dacă nu suntem încă diagnosticați. E o carte despre fiecare dintre noi. 

E o carte care scoate la lumină adevăruri neașteptate despre industria de medicamente, lumea medicală și secrete simple ale unei vieți bune. Mi-a dat o cu totul altă înțelegere despre cât de importante sunt legăturile acelea durabile și adânci care dau sens existenței. Și despre cum le-aș putea cultiva și căuta. 

Pentru o variantă prescurtată a ideilor din carte, puteți vedea speech-ul TED al lui Johann Hari aici. 

6. Trillion Dollar Coach, Eric Schimdt

E o carte despre unul dintre cei mai apreciați, eficienți și iubiți oameni din Silicon Valley, antrenorul și mentorul Bill Campbell. Succesul unor companii precum Apple sau Google este într-o mare măsură atribuit lui Campbell, care a stat ani de zile alături de Steve Jobs sau Larry Page. Carte însăși este scrisă de fostul președinte executiv al Google, Eric Schimdt, unul dintre executivii cu care Bill Campbell a lucrat. 

Dar dincolo de a fi o biografie a unui om mare, este un manual care împărtășește credințele,  metodele și principiile care l-au transformat într-o legendă. 

Ceea ce este surprinzător, într-o lume atât de competitivă precum cea a giganților în tehnologie, este că valoarea principală a lui Campbell a fost umanitatea. 

Știu destui oameni în poziții foarte înalte cărora le-a adus o nouă perspectivă despre ce înseamnă să faci performanță într-un fel care onorează oamenii și îi face să aducă la lumină ceea ce au ei mai bun și să respecte valoarea intrinsecă a celorlalți. 

Aș recomanda această carte oricui conduce oameni. 

O variantă foarte, foarte prescurtată a ceea ce se găsește în carte, în această conversație între Eric Schimdt și Tim Ferriss. 

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Ana Recent comment authors
Ana
Ana

Excelente recomandarile.