În ultimii 15 ani, profesorul Stuart Read a studiat antreprenorii și a explorat felul în care funcționează gândirea lor. Crede că aproape tot ceea ce învățăm sau citim în literatura economică despre cum să începi și să crești o afacere corespunde puțin sau deloc cu felul în care antreprenorii funcționează, de fapt. Rezultatul acestei experiențe se regăsește în Effectuation, un set de principii care ghidează decizia și acțiunile antreprenorilor.
Suntem învățați că orice afacere începe cu un business plan, cu cercetare de piață, cu goana după finanțare. Este acesta felul în care au început antreprenorii pe care i-ați studiat?
Stuart Read: Dacă împărtășești convingerea economiștilor, cum că o oportunitate este ceva ce există deja și trebuie doar descoperită, măsurată și exploatată, atunci singura treabă a antreprenorilor este să plece în cautarea acestor oportunități. E un model bazat pe planificare. Oportunitatea poate fi măsurată și cercetată. În cazul acesta, un plan de afaceri e foarte important. În realitate însă, antreprenorii sunt convinși că oportunitățile există pentru că ei le-au creat.
Ar fi, deci, mai eficient să eliminăm planul de business din viața antreprenorilor?
Stuart Read: Nu. Până la urmă, există o grămadă de oportunități care pot fi descoperite prin cercetare și cel puțin la fel de multe care nu au existat înainte de a fi create de un antreprenor. Dacă lumea este predictibilă, o poți anticipa prin cercetare. În acest caz, un plan de business sau o cercetare de piață funcționează foarte bine. Dacă vrei să deschizi un salon de frumusețe similar cu altele care există deja, e firesc să examinezi piața, să înțelegi clienții și demograficele, cum operează un astfel de business și să folosești toată informația ca să faci un plan de afaceri. Dar dacă îți spui “Stai puțin, vreau un salon diferit oricare altul” va fi foarte dificil să găsești suficiente date pentru un plan și ai nevoie de alte instrumente. Effectuation este pentru acei antreprenori care doresc să construiască ceva foarte, foarte diferit de ceea ce există deja.
Care este principalul punct în care ceea ce învățăm e diferit de felul în care funcționează mintea antreprenorilor în viața reală?
Stuart Read: Ce vedem azi în lumea antreprenorială – competiții de planuri de afaceri, industria de capital de risc și tot ceea ce asociem cu antreprenoriatul – e bazat pe ideea că ai un plan și, o dată ce îl ai, tot ceea ce îți trebuie sunt banii. Din momentul în care ai banii, vei avea succes. Știm cu toții că nu e adevărat. Șansele de a reuși din prima încercare, cu prima idee, sunt minime. În acest caz, trebuie să poți încerca de mai multe ori. Principiile Effectuation, care includ ideea pierderii acceptabile și pe cea de a începe cu resursele pe care le ai disponibile, îți spun că nu trebuie să ai o grămada de bani la început. Effectuation îți dă, de fapt, mai multe șanse de succes. În loc să stai într-o cameră să scrii un plan de business, ești în lumea de afară, încercând. Și, astfel, vei ști foarte rapid dacă ideea funcționează sau nu. Treci mult mai repede la următoarea iterație și cheltuiești mai puțini bani pe prima idee. De fapt, primul lucru pe care trebuie să îl faci este să ieși din birou și să vorbești cu oameni, să îți testezi ideea. O idee nu valorează nimic până când cineva o “cumpără”. Aceasta este una dintre marile diferențe între ceea ce susține teoria clasică și felul în care acționează, de fapt, antreprenorii.
Care este cel mai important sfat pe care l-ai da tinerilor antreprenori?
Stuart Read: Să facă puțină antropologie. Să testeze ideile și produsul în viața reală, să înțeleagă cum îl folosesc clienții, ce nevoi au, cum poate fi îmbunătățit. Să meargă în lumea reală și să încerce, cu oameni reali. Singura mea mare dorință este să vedem mai mulți oameni capabili să exercite mai mult control asupra propriei situații, mai ales financiar. Să fii capabil să controlezi ceea ce faci profesional, îți dă o enormă cantitate de control asupra vieții personale. Nimeni n-ar trebui să stea blocat într-o slujbă pe care o urăște.
Stuart Read este profesor de management strategic la Willamette University, în Statele Unite. A dezvoltat, împreună cu profesorul Saras Sarasvathy, metoda Effectuation, bazată pe studierea felului în care antreprenorii decid și acționează în viața reală.