Mai putin de jumatate dintre copiii care au dat examen de bacalaureat l-au promovat. In Ilfov, unde venitul mediu si nivelul de viata sunt mai ridicate decat media, nici macar 20% dintre copii n-au fost in stare sa treaca.
Nu mai este de ajuns sa dam vina pe sistemul de educatie. Nu mai este de ajuns sa aratam cu degetul catre ministru, guvern, profesori, sefi de scoli, diriginti, camere de luat vederi. Ceva este profund gresit nu numai in sistemul de educatie, dar si in familiile din tara asta.
Unele sunt simplu de vazut: acum vreo patru ani, erau 500.000 de copii care cresteau in Romania cu parinti la munca in alta tara prin Europa. O generatie intreaga crescuta fara parinti deprinde cu greu valorile, obisnuinta, respectul pentru invatatura.
Altele sunt mai subtile: Romania e pe ultimul loc la capitolul legat de educatia adultilor. Legatura intre unde esti in societate si educatie e vaga si oscileaza, in functie de puterea politica, de gradul de influenta, de oamenii pe care ii cunosti.
In unele situatii, sa fii educat te face si oarecum ridicol, un animal putin depasit.
Educatia nu e cool… Acesta e mesajul fundamental al copiilor care au dat examen si nu l-au luat. Educatia e gandita conform unui model complet depasit.
In rimul rand, ei nici nu cred ca este important, pentru ca in familiile lor, in familiile prietenilor lor, in scoala nu se vorbeste despre educatie ca despre ceva valoros, ci ca despre ceva complet nefunctional. Daca toata lumea in jurul tau spune ca sistemul de educatie e o ruina, de ce te-ai stradui sa inveti? Oricum nu conteaza.
In al doilea rand, multe dintre materii sunt depasite sau predate dupa metode de acum 100 de ani. E greu sa iei note bune cand ti se pare anacronica materia. Cu siguranta, multi dintre acesti copii stiu mai mult decat parintii lor in multe domenii. Limba romana nu e ceva care sa-i intereseze. Si nu o sa-i poata forta nimeni sa-i intereseze.
Copiii care au picat azi sunt clientii unui sistem care nu livreaza ce au ei nevoie si, in parte, produsul unor familii care nu ii echipeaza cu obisnuinta de a invata.
Eu si generatia mea nu aveam de ales. Eram prizonieri ai unui sistem, ca pestii in acvariu. Relevanta sau irelevanta, educatia aceea era singura disponibila. Posibilitatile sunt azi infinite. Sistemul actual nu e cool, iar ei pot evada din el.
Daca e sa ne gandim serios la asta, nu o putem face fara sa intelegem clientul si lumea pentru care il pregatim. Educatia unui copil pana in clasa a 12-a costa cam 10.000 euro si, in sistemul actual, sunt bani aruncati pe geam. Educatia nu are nevoie de mai multi bani. Trebuie sa devina relevanta.
Iar parintii trebuie sa isi asume responsabilitatea pentru copiii lor, pentru ceea ce le transmit in familie si pentru ceea ce cer scolii. E prea simplu sa spui ca e treaba altcuiva. Ce vedem azi e esecul unui model de societate, nu al sistemului de educatie.
Nu prea inteleg mesajul pe care vrea sa il transmita acest articol. Sau mai bine zis, inteleg dar nu pricep 🙂
Daca citesc printre rinduri inteleg ca sistemul de invatamint este prost dar ca parintii trebuie sa-si indemne copii la invatatura. Cum, mai exact?
Daca eu stiu, din experienta, ca marea majoritate a materiei predata la scoala este inutila, cum pot sa-mi conving copilul sa invete „de zece”? Nu sint un ipocrit? Georgel, stiu ca te invata numai timpenii la scoala, asta am fost obligat si eu sa inghit, dar trebuie sa iei note mari, mama. Georgel: de ce? Eu: pai … Pentru ca asa e bine?
Sincer, nu am un raspuns competent daca un copil ma intreaba de ce trebuie sa invete integrale, oscilatii sau fortele de frecare pe plan inclinat. Mai mult decit atit, daca ma intreaba de ce trebuie sa ia note mari? Pentru ca asa cuantificam nivelul de inteligenta, nu? Prin note mari? Daca nu treci bacul inseamna ca esti un prost care nu stie nimic.
Cum si de ce?
PS. Nu uita ca majoritatea parintilor habar nu au cum sa-si educe copii – in general. Nimeni nu ii invata pe parinti cum sa contribuie la dezvoltarea copiilor. Noi inca sintem la nivelul de bataie sau bomboane – ce au invatat si parintii de la parintii lor – ca de, la scoala am studiat chimia organica, si am luat 9 la bac … Si la ce ne-a folosit?
Sunt de acord cu toate criticile la adresa sistemului. Dar intrebarea este: daca e vorba de viitorul copiilor nostri, ce suntem dispusi sa facem pentru a rezolva problemele.
Daca integralele sunt inutile, ce este util?
Daca parintii nu stiu sa isi educe copiii, cine ar trebui sa ii invete? Si daca ei nu stiu, cine sa ii educe?
Ani de zile am dat vina pe sistem. Am ajuns unde suntem.
Evident, avem nevoie de alte solutii si de un alt fel de a pune problema. Pentru ca nu e doar responsabilitatea „sistemului”, a celorlalti. noi toti am permis ce se intampla azi.
Ani la rând, cei care au învățat sub îndrumarea celor mai buni profesori de liceu, au ajuns să fie cei mai buni studenți ai României.
Sistemul este format din oameni, iar pregătirea acestora(profesorilor) este esențială.
Lipsa de seriozitate, ambiție și perspectivă a părinților influențează viitorul copiilor.
Profesorii nu pot suplini familia.
Calitatatea umană a părinților va marca adolescentul în formare.
Profesorii trebuie doar să exceleze într-un domeniu strict, lucru care nu se întâmplă.
Ar fi multe de spus, dar trăim în Romania unde cuvântul „responsabilitate” nu se găsește în vocabularul multor cetățeni (inclusiv al părinților)!