În momentul în care tinzi să intri într-o zonă de ”căldicel” și să cochetezi cu stagnarea, în mintea mea e oarecum începutul sfârșitului. Riști să devii irelevant. Trebuie să te pui în continuu în acea postură puțin inconfortabilă, care să te provoace, să-ți dea fluturi în stomac. Lumea se mișcă cu o asemenea viteză în zilele noastre încât nu avem luxul să zicem că acum ne relaxăm și ne odihnim un pic.
În ultimul timp, o grămadă de oameni mi-au spus ”trebuie să mergi să vezi Piața9 și să vorbești cu Dani Galea”. Am mers, așadar, la Oradea să-i cunosc pe Dani și Anca Galea, fondatorii acestui concept de piață de produse proaspete unic în România.
Există un motiv pentru care în acest moment complicat, în plină campanie rusă în Ucraina, am decis să vă ofer această conversație. Am vorbit cu zeci de oameni în ultimul timp, oameni care mi-au spus că nu se opresc, că felul în care putem trece cu bine peste acest moment este să contribuim atât cât putem și, mai ales, să ne facem fiecare treaba cât putem de bine. Am ales această conversație pentru toți antreprenorii și oamenii care construiesc ceva, pentru că secretul lui Dani Galea este că se ambiționează să facă tot ce face cu grijă pentru oameni și cât de bine poate. A trecut printr-un faliment, printr-o perioadă în care a spălat vase într-o țară străină, a construit și lăsat în urmă un business pentru a se întoarce în România. A fost pantofar, măcelar și multe altele pe drum.
A deschis Piața9 în varianata ei actuală în decembrie 2019, cu trei luni înainte de pandemie. Când credeau că au ajuns la liman, au luat-o de la capăt.
Am vorbit cu el despre frică, despre gândire de termen lung și pași decisivi pe termen scurt, despre când să iei decizii repede și când să te gândești, despre miezul de care ai nevoie ca să poți crește, cum să te gândești la risc.
Acest podcast este prezentat de eMAG, o companie care crede în educație și în puterea oamenilor de a folosi tehnologia pentru a crea un viitor mai bun.
Acest podcast este susținut de Dedeman, o companie antreprenorială 100% românească ce crede în puterea de a schimba lumea prin ambiție, perseverență și implicare. Dedeman susține ideile noi, inovația, educația și spiritul antreprenorial și este partener strategic al The Vast&The Curious. Împreună, creăm oportunități pentru conversații cu sens și întrebări care ne fac mai buni, ca oameni și ca organizații.
Pentru conversații cu antreprenori, sociologi, psihologi și alți oameni destoinici și interesanți despre business, leadership, performanță și natura umană, abonați-vă la podcastul Vast and Curious în Soundcloud, Apple, Stitcher, Spotify
O dată la două săptămâni, punem la un loc câteva texte, idei, cărți atent selectate despre antreprenoriat, leadership, business și natura umană. Abonați-vă la newsletter pentru a le primi, aici.
Idei principale
- Ca antreprenor, nu-ți lăsa business-ul să se dezvolte într-o singură direcție sau să depindă de un singur mare client. Cu cât e mai mare clientul și cu cât e mai consistent procentul din bugetul tău pe care îl acoperă acesta, cu atât ești mai vulnerabil. Lucrurile pot merge bine o vreme, dar riscul, în cazul în care clientul se retrage, este foarte mare – practic, îți poate închide afacerea. În tot ce faci, e bine să nu pariezi totul pe o carte – încearcă să nu depinzi de un singur client și nu te dezvolta doar într-o singură direcție.
- Când ai avut o experiență antreprenorială, dacă te angajezi, gândești tot ca un antreprenor. Dacă ai avut un business al tău, oriunde ai lucra apoi te gândești cum ai face tu mai bine lucrurile și cum ți-ar fi plăcut să facă cineva lucrurile dacă ai fi fost tu proprietarul afacerii. Poți să speli vasele într-o măcelărie în Irlanda (ca Dani – n.n.), să ajungi în punctul cel mai jos în care îți imaginai că vei fi vreodată, dar dacă gândești antreprenorial (sau intraprenorial), poți să ajungi să conduci acea organizație, să deschizi zeci de magazine în tot UK-ul, să devii partner în business și să fii parte la momentul vânzării către un mare lanț de retail (tot ca Dani – n.n.). Lecția 1: dacă faci lucrurile ca pentru tine, cât de bine poți, chiar dacă pornești de la nimic, poți să ajungi incredibil de departe. Lecția 2: E mai bine să înveți lecțiile cu impact economic mare pe pielea altora.
- Uneori, antreprenorii decid să crească mai repede decât face față șasiul pe care a fost construit acel business. Ideea că vânzările sunt totul este păguboasă. Cum spun britanicii, „sales is vanity, profit is sanity, cash flow – reality”.
- Ceva ce crezi că e imposibil și devine realitate îți dă forța să-ți spui că totul e posibil. E foarte dificil la început să-ți prezinți visul altor oameni și să-i convingi să ți se alăture. Uneori e greu să faci din prima ce ai în minte – și poate nu întâmplător, fiindcă o dezamăgire se poate dovedi o binecuvântare, un început la scară mai mică îți poate da răgazul să înveți, să formezi echipa potrivită. O variantă 1.0 a unui business este o școală foarte bună.
- Trebuie să ai un exces de talent în business, de oameni pe care te poți baza, ca să poți să construiești. Dacă încerci să vizualizezi într-o structură ideea de a crește, gândește-te la cercuri concentrice. În centru ai o echipă de bază, iar dacă vrei să construiești în următorul cerc, cineva din primul cerc trebuie să preia acest rol, fiindcă altfel se prăbușește totul.
- O singură decizie poate să înmulțească totul cu zero. În business e ca în jocurile video, unde o decizie te poate face să-ți pierzi toate „viețile”. Există decizii de zi cu zi, pe care le pot lua și alți membri ai echipei, și sunt decizii cu potențial de risc mai mare, care uneori sunt de tipul „totul sau nimic”. Și poți decide „we go all in”, chiar dacă e riscant, dacă știi că de partea cealaltă este visul tău devenit realitate.
- Dacă ai oamenii potriviți, vei găsi direcția. Cum decide un antreprenor în ce direcție strategică poate să meargă afacerea sa? Pornind de la oameni. Alege oamenii potriviți – și după aia îți vei da seama și în ce direcție poți merge. Exact cum spune și Jim Collins în celebrul exemplu cu „pe cine iei cu tine în autobuz?”: îi urci în autobuz pe oamenii potriviți, îi dai jos pe cei nepotriviți, iar apoi îi așezi pe cei potriviți pe scaunele potrivite. Un antreprenor bun îi va găsi și-i va așeza pe cei potriviți pe scaunele afacerii sale.
- Poți întâi construi un teren de joacă pentru oamenii din companie, un fel de centru de inovație, pe care abia apoi să-l faci viabil și sustenabil. E important să propui lucruri care să atragă oameni foarte buni spre business-ul tău, iar odată ce îi ai, să creșteți împreună. Scopul unui business nu sunt întotdeauna banii sau dezvoltarea de dragul dezvoltării, poate fi și ăsta: să fii înconjurat de oameni împreună cu care să poți construi lucruri care să aducă bucurie.
- Într-o afacere, sunt momente în care te miști foarte repede și momente în care pare că nu te miști deloc. E o vorbă: dacă ai 10 ore să tai un copac, folosește 9 ore și jumătate să-ți ascuți securea. E la fel când pregătești un proiect sau un produs nou: din afară poate părea că nimic nu se întâmplă săptămâni, luni, uneori și mai mult, iar apoi totul e gata foarte repede, uneori în zile sau săptămâni. Dar dacă ai gândit lucrurile foarte bine, execuția propriu-zisă ar trebui să nu ia mai mult de 10% din timp.
- Când începi să cochetezi cu stagnarea, e începutul sfârșitului. Atunci când lucrurile par să meargă bine și totul să funcționeze, e momentul să devii mai atent. E important, ca antreprenor, să te pui în acea postură puțin inconfortabilă care să te provoace și să te facă să simți fluturi în stomac. În momentul în care îți spui că e bine, riști să devii irelevant în viitorul apropiat. Lumea se mișcă cu o asemenea viteză în zilele noastre încât nu avem luxul să zicem că gata, acum ne relaxăm.
- Acțiunea reduce frica. Ca antreprenor, e ipocrizie dacă spui că n-ai nicio frică. Ideea e să nu lași frica să te domine. Noi așteptăm adesea motivația ca să acționăm, dar, de fapt, acțiunea e cea care înlătură fricile și produce motivație.
- În final, lucrurile se vor așeza, dar asta nu înseamnă ca până atunci să stăm paralizați, ci să alegem o direcție și să acționăm. Oricât de tulbure e acum situația, chiar dacă avem impresia că totul în jurul nostru se dărâmâ și nu are sens, e bine să ne spunem că avem capacitatea de a ne adapta, de a supraviețui, de a găsi soluții. Cum se spune, în final totul va fi bine – și dacă încă nu e bine, înseamă că încă nu e finalul. În cartea „Good to great” a lui Collins, acesta vorbește despre „paradoxul lui Stockdale” (prizonierul american cu cel mai înalt rang militar din timpul războiului din Vietnam – n.n.) – în situații foarte dificile, optimiștii sunt cei care clachează primii (cei care speră fără niciun fundament că va veni o salvare); pentru a supraviețui, trebuie să îmbini credința că, în final, vei răzbi, cu disciplina de a face față realității așa cum e ea. Dacă ai doar încredere, dar nu acționezi, trăiești într-o iluzie. Dacă acționezi fără să-ți pui credința în rezultatul dorit, îți epuizezi resursele. Credința și realismul te ajută să reușești.
Află mai multe despre Daniel Galea:
Pe LinkedIn, într-un interviu video din seria „De la capăt” pe canalul de YouTube start-up.ro sau într-un material despre Dani și Anca Galea în publicația locală Bihor Online
Descoperă Piața9:
Pe site-ul Piața9 (în secțiunea Piața9Packed vezi inclusiv ce și cum poți să comanzi produse de la Piața 9 oriunde în țară), pe Instagram, pe TripAdvisor sau pe site-ul arhitectului Beniamin Pop
Cărți recomandate