Ce au antreprenorii de zis lumii

Opt romani din zece dispretuiesc antreprenorii. Trei sferturi cred ca sunt necinstiti, sase din zece cred ca nu le pasa de lumea din jur.
De ce? De ce este aceasta imaginea despre afaceri, despre cei care apuca drumul initiativei? In mod normal, ar trebui sa ii aplaudam. In final, ei sunt cei care produc valoare, care isi asuma riscuri si care platesc salarii. In loc sa devina modele, in loc ca tinerii sa aspire la propria afacere, antreprenorii sunt o clasa cam dubioasa.
Este, desigur, frustrant. Se vad eroi nerecunoscuti, victime ale unui sistem care ii mulge de bani si ii ignora. Nici macar angajatii nu ii recunosc sau respecta. Firesc, sunt furiosi.
De de?
O posibila explicatie ar fi ca antreprenorii nu sunt ingeri. Un business este, intr-o anumita masura, o dictatura. Oricine a citit biografia lui Jobs a remarcat stilul de conducere deloc democratic are l-a consacrat. Afacerile de succes sunt meritocratii.
Apoi, unii au cadavre prin dulapuri. Altii, au batut palma cu lumea politica pentru a-si pune afacerea la adapost. Altii nu au caracter, iar unii nu sunt decat profitorii unei administratii slabe si corupte.

Dar exista un alt lucru care ii separa: antreprenorii nu au mesaj pentru restul lumii. De multe ori, nu au un mesaj nici pentru propria organizatie.

Nu pot relationa pentru ca nu au avut pana acum preocuparea de a se desprinde din lumea lor. Dincolo de suparare si cifre de afaceri, antreprenorii comunica greu cu lumea de afara, si au putine lucruri importante de spus pentru aceasta lume.
Nici numarul de locuri de munca, nici profitul, nici dimensiunea afacerii nu sunt suficiente pentru a castiga respectul si atentia celor in jur. In final, toate acestea sunt laudabile, dar percepute ca functii normale ale unei afaceri.
Dincolo de asta, oamenii cauta alti oameni, carora sa le pese. Vor sa inteleaga si sa creada mesajul din spatele afacerii, contributia, cum e lumea mai buna datorita acestei afaceri.
Vor sa vada valori. Altfel, orice antreprenor e doar un tip care face bani.
Romania are destui antreprenori valorosi pentru a construi modele demne de urmat. Probabil ca e momentul ca ei sa inceapa sa isi puna problema rolului si contributiei, dincolo de cifre de afaceri si profit.

Spune-mi ce crezi

wpDiscuz