Cred că trebuie să încetăm să privim incertitudinea ca pe un fenomen trecător și de conjunctură. Să începem să trăim cu ea, pe termen lung. Și putem trăi cu ea dacă ne susținem emoțional unii pe ceilalți.
Am vorbit cu Aneta Bogdan despre efectul acestei perioade de profundă incertitudine asupra fiecăruia dintre noi și despre decizia de a prețui și cultiva relații care devin puncte de echilibru.
Aneta Bogdan e cofondator al Brandient și, probabil, cel mai influent creator și strateg de brand.
Acest podcast este susținut de Dedeman, o companie antreprenorială 100% românească ce crede în puterea de a schimba lumea prin ambiție, perseverență și implicare.
Acest podcast este de asemenea prezentat de eMAG, o companie care crede în educație și în puterea oamenilor de a folosi tehnologia pentru a crea un viitor mai bun.
Idei principale
- Incertitudine endemică. Acum câțiva ani vedeam incertitudinea doar ca pe o componentă trecătoare a vieții noastre personale, a vieții de business sau a vieții unei națiuni, acum asistăm la noi perspective și la o intensificare a incertitudinii. Libertatea pe care ne-a dat-o tehnologia – stilul nostru de viață mult mai democratic, mai liberal, mai deschis, cu mult mai mult acces la informație – a venit cu prețul pierderii controlului, o pierdere pe care o resimțim foarte intens. Lipsa leadership-ului politic a contribuit și ea la această situație, clasa politică fiind depășită, chiar toxică, în acest moment, fără nicio legătură cu a face bine, cu a te uita spre viitor. Un rol important în escaladarea incertitudinii l-au avut și toate problemele care s-au strâns în viața planetei în ultimii ani – de la problemele climatice la pandemie și conflicte armate.
- FOMO și fake news-ul – atât cauze, cât și efecte ale incertitudinii. FOMO – fear of missing out, frica de a rata – este sentimentul de presiune, de stres continuu că suntem tot timpul în urmă, că nu știm sau ne scapă informații, evenimente sau experiențe care ne-ar putea face viața mai bună. În business se regăsește sub forma tentației, mai ales în lumea startup-urilor, de a crește rapid, de a lansa rapid, de a pivota rapid. Vedem o accelerare a lumii care este atât cauză, cât și efect al incertitudinii. Ne-am obișnuit să trăim pe repede înainte, totul se întâmplă contra cronometru, trebuie să livrăm, să demonstrăm rapid, avem sentimentul de „acum ori niciodată”. Fake news-ul este probabil cel mai rău lucru care ni se întâmplă, fiindcă are un impact insidios, mult mai serios, chiar periculos. Poate polariza lumea, așa cum s-a văzut și în pandemie. Iar acest fenomen pleacă tot din incertitudine. Când nu mai ai nicio certitudine despre aproape nimic, o cauți oriunde, orice e mai bun decât să nu știi. În acest context e foarte ușor să fie introduse în spațiul public lucruri neadevărate, să se falsifice realitatea, pentru că oamenii sunt mult mai dispuși să accepte ceva, orice, care să înlocuiască incertitudinea. Fake news-ul duce însă la și mai multă incertitudine, fiindcă nu mai știi ce să crezi, devine greu să distingi între fals și adevărat.
- Relațiile sunt ancore în timp de incertitudine. Suntem ființe umane care au nevoie să creadă, pentru care sentimentul de viitor, de speranță este definitoriu. Astfel, în business, mai ales, incertitudinea lovește într-un loc foarte sensibil, fiindcă business-ul se bazează pe credința în viitor. Atunci când oamenii din companie simt lipsa de perspectivă prin prisma tipurilor de proiecte la care lucrează în ultima vreme, degeaba le spune conducerea că viitorul va fi extraordinar. Trebuie să nu mai privim incertitudinea ca pe ceva conjunctural, de moment, ci să începem să trăim cu ea. Și putem trăi cu ea dacă ne susținem emoțional unii pe alții, inclusiv în relațiile de business. O mai mare apropiere, mai multă căldură în relațiile cu ceilalți îi vor face, și ne vor face să ne simțim mai protejați. Vom avea mai multă siguranță, sentimentul că nu suntem singuri, la cheremul norocului.
Resurse
Liquid Times – Zygmunt Bauman, despre incertitudinea endemică