În business, în artă, în interacțiunea cu semenii și în marea majoritate a vieților noastre profesionale, suntem cu toții mânați de nevoia de a fi diferiți, de a crea ceva nou, de a ne exprima individualitatea și de a ne punem amprenta personală asupra aceea ce, altfel, nu este decât același lucru repetat la infinit. Fie că vorbim despre o rețetă de prăjitură, un nou business sau decorul biroului dintr-o clădire perfect impersonală.
Dincolo de o aspirație personală, creativitatea devine criteriu de succes profesional: World Economic Forum prognozează că, până în 2020, va fi pe locul 3 între calitățile necesare pentru a reuși profesional. Imediat după abilitatea de a rezolva probleme complexe și după gândirea critică.
E o calitate asociată aproape direct cu antreprenoriatul. Iulian Stanciu, CEO al eMag și fondator al câtorva companii foarte cunoscute, spune în interviul pe care l-am făcut cu el că “antreprenoriatul e un act de creație”.
Creativitatea e, în egală măsură, ceva de care ne apropiem cu o grămadă de idei preconcepute, teamă și precauție. Cei mai mulți dintre oamenii cu care lucrez în atelierele de gândire antreprenorială se tem cel mai mult că n-au idei destul de bune, destul de creative, de noi sau de interesante. Le vor perfecte, clare și de succes, încă înainte să le dea o șansă să existe. În general, frica și lipsa de încredere ucid în fașă cele mai multe idei noi. Ne fac cinici și resemnați.
În peste două decenii de muncă în industrii creative, cinci ani în antreprenoriat și după sute de cărți citite și conversații avute, am învățat câteva lucruri despre creativitate: în primul rând, că e precum un mușchi ce trebuie antrenat. În al doilea rând că, fără vulnerabilitate, nu există nimic creativ. În al treilea rând, că orice întreprindere creativă trebuie alimentată de o nevoie personală autentică de a face acel lucru, independentă de ceea ce spune lumea sau de ceea ce e apriori “înțelept” sau “productiv”.
Dacă ați citit până aici și vreți în continuare să aflați care e povestea cu creativitatea, mai jos sunt cărțile pe care le consider și utile și remarcabile. Plus alte resurse. E intenționat o colecție diversă, care va schimba felul în care gândiți despre acest subiect.
- Creativity, Inc. de Ed Catmull.
O carte remarcabilă, poate una dintre cele mai bune despre leadership, management, greșeli, frică, eșec și ce înseamnă să construiești o companie cu adevărat inovativă. Ed Catmull este unul dintre fondatorii studiourilor de animație Pixar și azi este președinte al studiourilor Pixar și Disney Animation. Dincolo de o privire în culisele fenomenului Pixar – e bine de știut că a revoluționat, și tehnic și conceptual, toată industria de animație – cartea este o excelentă descompunere a culturii și procesului creativ care face posibilă o performanță de neegalat, precum 16 premii Oscar, 7 Globuri de Aur și 11 Grammy în doar două decenii. Dar e mai ales o carte de leadership. Din care veți descoperi chiar și o față complet necunoscută a lui Steve Jobs.
- Big Magic de Elizabeth Gilbert.
Liz este autoarea unei cărți autobiografice de mare succes, numită “Mănâncă, roagă-te, iubește”. Succesul fenomenal a pus-o în neplăcuta ipostază de a contempla gândul că, poate, cel mai mare succes al ei este deja trecut și că nu va mai crea niciodată nimic pe măsura lui. Big Magic este, așadar, o carte despre frică, încredere și cum să ne construim acel spațiu de siguranță din care să avem cutezanța să creăm. Poate fi citită de la cap la coadă sau pe diverse capitole, în funcție de stare de spirit și nevoi, ceea ce eu fac foarte des.Ar putea părea puțin neserioasă pentru firile mai practice și mai științifice, dar e o carte excelentă pentru a ne reclădi curajul, chiar și ca antreprenori. În plus, e plină de povești, umor și excelent scrisă.
O puteți acompania cu speech-ul TED al lui Liz Gilbert, unul dintre cele mai apreciate. Eu mă întorc la el de câte ori mă bântuie gândul că mi-au secat ideile.
- Creative Confidence de Tom Kelley și David Kelley.
Scrisă de doi dintre fondatorii IDEO, cea mai cunoscută companie de design thinking din lume, cartea este un foarte valoros ghid pentru a experimenta idei și a pune produse noi pe piață. Cuvântul cheie fiind “a experimenta”, ca exercițiu obligatoriu pentru încrederea creativă care este, potrivit autorilor, începutul tuturor inovațiilor. Creative Confidence este un instrument teribil de schimbare de mindset și funcționează mult dincolo de ceea ce considerăm a fi domenii artistice – în școli, în armată, în business sau startup-uri.
- Where Good Ideas Come From de Steven Johnson.
Am fost învățați că ideile bune trebuie protejate și păzite și că cele mai interesante lucruri se nasc din competiție. Steven Johnson susține că e greșit, iar eu tind să îl cred, pe baza propriei mele experiențe. Ideile bune se nasc la intersecția între domenii, din colaborarea unor minți diferite. Iar mediile în care ideile circulă liber sunt mult mai inovative decât cele în care ideile sunt ținute sub cheie. Organizată în capitole care ilustrează cu povești cele cinci surse de unde vin ideile, e o carte ușor de citit și bine scrisă. Excelentă nu doar pentru noi, ca oameni, ci și pentru că te face să te gândești ce fel de cultură de organizație vrei să creezi.
Dacă preferați varianta scurtă, aici este o animație care spune aproape totul.
- Gifts of Imperfection de Brene Brown.
Profesorul Brene Brown a deschis un întreg nou capitol de cercetare atunci când a început să studieze și să scrie despre vulnerabilitate. Gifts of Imperfection nu e o carte despre creativitate, idei sau inovație. Ci despre multiplele feluri în care ne secătuim de puteri încercând să fim altcineva pentru a fi aprobați, iubiți și acceptați.Când renunțam la perfecționism și acceptăm imperfecțiunea, regăsim curajul, compasiunea și capacitatea de conectare fără de care creativitatea n-are nicio șansă. Gifts of Imperfection e mult mai mult despre cum trăim decât strict despre cum să creăm o întreprindere sau o idee nouă. Dar nu sunt cele două strâns legate?
În aceeași idee, o carte la care revin din nou și din nou: The Artist’s Way de Julia Cameron. Julia este un scenarist cunoscut la Hollywood, iar cartea este născută din propria călătorie și experiență. E mai degrabă un curs de 12 săptămâni care vă va învăța să puneți întrebări diferite și să experimentați practici complet inconfortabile, dar teribil de utile. Continui să scriu, la câțiva ani după ce am citit cartea, paginile de dimineață ca metodă de a-mi limpezi mintea și a procesa lucrurile importante.
Veți găsi o groază de reflecții despre creativitate în brainpickings.org, dar mie acestea două mi-au plăcut cu deosebire: antropologul Margaret Meade despre muncă, timp liber și creativitate și În culisele celui mai ambițios și influent studiu despre ce face o persoană să fie creativă.
Și, nu în ultimul rând, un speech de excepție despre cum școlile ucid creativitatea: sir Ken Robinson la TED, în 2006.
Ce carte legată de creativitate ați citit care v-a adus satisfacție sau a lasat o impresie? M-aș bucura să aflu de ea. Și nu cred că sunt singura. Folosiți cu încredere zona de comentarii, așadar.
__________________________________________________________________________________
Notă. În general, citesc în limba engleză, de aceea recomand variantele în engleză. Unele cărți sunt traduse, altele nu. Pentru variantele în limba română:
- De unde vin ideile bune de Steven Johnson, editura Publica.
- Lecții de Magie de Elizabeth Gilbert, editura Humanitas.
- Darurile Imperfecțiunii de Bene Brown, editura Adevăr Divin.