Ma uit de o ora la televizor, la o dezbatere despre mersul natiunii. Ceea ce constat este ca, vazuta de sus, de la inaltimea functiilor din Guvern si Parlament, lumea e redusa la concepte abstracte. Oricata pasiune pun invitatii dintr-un studiou de televiziune sau altul in discutia lor, nu e decat o disputa despre lucruri. Nu contine nicio referire la oameni. Toti sunt redusi la stadiul de someri, bugetari, angajati, intrepinderi si asa mai departe. Statistic vorbind, 2,3 romani traiesc in 1,2 camere. Dar asta nu e realitate, e viata abstracta.
La nivelul vietii reale, cea din teren, sunt oameni. Primul lucru pe care l-am constatat cand am inceput sa lucrez pe cont propriu, este ca sa scrii despre antreprenori si sa lucrezi cu ei sunt doua lucruri complet diferite. Ca jurnalisti de business, ne uitam la oameni prin filtrul cifrelor: cati angajati, ce cifra de afaceri, ce cota de piata, ce planuri de investitii. Cand ajungi sa lucrezi cu antreprenori, ii intelegi ca oameni si poti face ceva pentru ei luand in considerare exact acele lucruri care ii fac sa fie diferiti.
Sa intelegi este exact ceea ce este nevoie pentru a actiona. Iar asta nu se intampla decat pe teren, fiind acolo. Cand judeci lumea numai prin filtrul cifrelor si al conceptelor globale, pierzi viata reala din ecuatie. Macroeconomia este, fara indoiala, extrem de relevanta si importanta. Dar cand vine vorba despre masuri pentru mediul de afaceri, pentru oameni sau companii, conceptele abstracte ar putea fi irelevante. Ce este mediul de afaceri? E precum cultura de corporatie: un set de reguli si perceptii care fac oamenii sa se comporte intr-un fel au altul. Sa imbunatatesti mediul de afaceri e o aberatie daca nu intelegi cum functioneaza oamenii, cum iau decizii si cu ce se confrunta de fapt.
Un exemplu: in concepte generale, reprezentantii Guvernului sunt profund convinsi ca au luat foarte multe masuri pentru un mediu mai bun. In practica, nu fac mare diferenta, atata timp cat dureaza 400 de ore sa platesti taxele. Important este sa iei acele decizii care au un impact pe teren. Dar nu le poti lua daca nici nu cobori pe teren, nici nu asculti oamenii care vin de acolo. Mare prapastie este intre ceea ce unii pretind ca fac si ceea ce oamenii simt ca se intampla. Daca nu simt, nu exista.
In jurnalism, cand scrii din birou, n-are valoare. In business, cand iei decizii din birou, gresesti adesea. In administratie, e valabil acelasi lucru.