Aneta Bogdan. Arta de a te face remarcat. Și cum clădești un nume

Aneta Bogdan. Arta de a te face remarcat. Și cum clădești un nume

Aneta Bogdan a cofondat Brandient în 2002, alături de Mihai Bogdan și Cristian Kit Paul.”Semnătura”ei se află pe mai mult de 100 de noi branduri.


Interviul cu Aneta Bogdan, cofondator al Brandient, pe scena The Vast&The Curious. Mulțumim partenerilor noștri Banca Transilvania, Dedeman, Apollo111 și Radio Guerrilla, fără de care acest proiect nu ar fi posibil. Toate interviurile cu antreprenori, inovatori și pionieri se află aici. Puteți asculta varianta podcast a conversațiilor în toate marile librării audio (Soundcloud, Apple, Stitcher, Spotify)


Aneta Bogdan a cofondat Brandient în 2002, alături de Mihai Bogdan și Cristian ”Kit” Paul. ”Semnătura” ei se află pe mai mult de 100 de noi branduri. Brandient este recunoscută ca una dintre cele mai bune companii globale de branding și este sfătuitor de încredere pentru aproape toți marii antreprenori români. 

Aneta a fost parte din echipa care a fondat Connex în România, în 1997. A fost ani buni director de marketing. Connex a fost laboratorul în care a crescut ca om de brand și locul în care a văzut ce poate face un brand bun. 

Reputația este o acumulare, este alergătorul de cursă lungă care probează continuu, livrează continuu, care nu dezamăgește, iar atunci când dezamăgește e conștient el înaintea celorlalți. Este un indicator de cât mult crede cineva în acel brand. Și nu dă greș niciodată. Și, spre deosebire de faimă, care e vremelnică și apare și dispare, reputația durează. Deci uități-vă la sustenabilitate când faceți lucruri.”

Brandient este astăzi probabil cea mai premiată companie de consultanță de branding din această parte a lumii. A lucrat în sute de proiecte de branding, rebranding, naming, design, cu aproape toți antreprenorii mari din România, cu startup-uri și corporații multinaționale, bănci, instituții precum Comitetul Olimpic Român sau Televiziunea Română. În 2003 Brandient a creat primul sistem de evaluare de brand din România.

Brandient are un birou în Singapore, unde lucrează proiecte complexe de consultanță pentru unele dintre cele mai mari companii din Asia. 

Aneta a scris în 2010 Branding pe frontul de est, o carte pe care ar trebui să o citească oricine se gândește în mod serios la a construi ceva durabil. 

Interesantă este complementaritatea dintre cei trei parteneri: specializarea Anetei este în marketing și business, a lui Mihai în finanțe și business iar Kit este unul dintre cei mai buni specialiști în design. Aneta și Mihai sunt parteneri și în viața de zi cu zi: s-au cunoscut în facultate și s-au căsătorit înainte de absolvire.

Mentorul Anetei și omul care i-a influențat cel mai mult viața profesională este Wally Ollins, unul dintre titanii industriei, fondatorul unor companii precum Saffron sau Wolff Ollins. 

Am vorbit cu Aneta despre valoarea brandingului în business, admirația față de antrepreneori, de ce nu poți construi un brand solid în social media, diferența majoră între faimă și reputație și lecțiile importante din antreprenoriat și extinderea în Asia. 

 

BRANDIG CA STRATEGIE DE BUSINESS. Poți vedea brandingul drept stilistică la nivel de design și retorică. Adică îmbrăcăm ceva frumos, suntem seduși și mai vedem noi după aceea. În partea cealaltă, brandul e construit după și aliniat cu competențele organizaționale; e sigur că ceea ce promiți e și relevant, dar și sustenabil vis a vis de motorașul din spate. Trebuie să fii sigur că poți să livrezi ce promite brandul. 

 

DIFERENȚA ÎNTRE MARKETING ȘI BRANDING. Marketingul, într-un fel sau altul, te ajută să vinzi mai mult, să vinzi către mai mulți. Brandingul este în primul rând o ideologie internă care te ajută să îți faci ordine (inclusiv în portofoliul tău de branduri) și să știi exact nu numai că satisfaci niște așteptări ale consumatorului, dar și că ești consonant cu lumea și cu contextul. Marea problema a brandingului românesc este că a fost sedus de consumerism și și-a pierdut scopul acesta de a te ajută să alegi, nu să cumperi.

 

ÎNTREBĂRI ESENȚIALE. Când ne gândim la a construi un brand, câteva întrebări sunt importante:

  1. Prima întrebare este cine?/ce? Ceea ce înseamnă să definești exact în ce categorie ești și cu ce te ocupi. Doi din 10 fac lucrul acesta că lumea. Nu e de ajuns să spui fac cafea, sau fac un ONG. Trebuie să îl definești prin cuvinte care să-i clarifice valoarea. Când îl definești, trebuie să fii atent să nu închizi ușile. Deci să nu te ia gura pe dinainte și să zici că faci conferințe, pentru că peste doi ani o să zici, ”dar nu aș putea eu să capitalizez și printr-o carte?” Deci gândiți-vă la viitor când construiți ceva micuț. 
  2. Cum fac eu lucrul acesta? Aici intervin mult blamatele valori, principii. În speță, este vorba despre în ce crezi și în ce nu crezi. Ce faci și ce nu faci. E bine să fii cinstit cu tine: dacă vrei să faci bani, spune frumos că vrei să faci bani. Dacă vrei să fii cu sufletul în rai, spune impresionant că vrei să fii cu sufletul în rai. 
  3. De ce o fac? Dacă scopul tău este să deservești un anumit segment de clienți, să oferi o experiență extraordinară sau să democratizezi accesul la un produs, să-l faci cel mai ieftin, trebuie spus lucrul acesta. Trebuie să spui ce e în spatele intenției tale. Aceasta este ideologia brandului. Acolo se clarifică foarte multe lucruri, dacă ești onest cu tine.

 

BRANDING ȘI SOCIAL MEDIA. Social media este utilă ca să construiești brand awareness. Dar e greu să fii ”top of mind” doar cu social media. Brandurile nu se pot construi eminamente prin social media, din păcate trebuie aduse în viața reală. Aici au avantaj cei care trăiesc în viața reală. Mai mult, spațiul digital ratează și încrederea. Nu ratează expunerea și informația. Deci ești expus, dai informație, poți să vinzi, dar nu construiești relație. Nu ai încrederea și nu ți se duce în top of mind. 

 

CUM AJUTĂ BRANDUL STRATEGIA DE BUSINESS. Conceptul de strategic alignement înseamnă că dintre toate oportunitățile pe care piața mi le prezintă, le voi lua doar pe cele care se aliniază cu brandul meu. Pentru că brandul, fiind un comportament și o experiență, nu se schimbă după orice oportunitate. Adică, dacă poziționarea ta, promisiunea ta, motivația existenței tale unice este să democratizezi accesul la pastă de dinți, n-ar trebui să-ți treacă prin cap să lansezi produsul premium care e de 10 ori mai scump, încercând să-ți convingi clienții că departamentul tău de cercetare și dezvoltare e un rock and roll star pe piața de inovație. Nu vei fi credibil și nu asta ești tu.

 

FAIMĂ ȘI REPUTAȚIE. Dacă facem compromisul acesta de a considera că reputația este faimă, ajungem să trăim sub Trump: putem să mințim, să spunem ce ne trece prin cap, doar suntem faimoși. Deci putem să încălcăm orice. Reputația este o acumulare, este alergătorul de cursă lungă care probează continuu, livrează continuu, care nu dezamăgește, iar atunci când dezamăgește e conștient el înaintea celorlalți. Reputația este situația când nu te duci tu la client, ci clientul vine la tine și spune: ”am o situație pe care vreau să o discut cu tine, nu cu altcineva”. Reputația este un indicator de cât mult crede cineva în acel brand. Și nu dă greș niciodată. Și, spre deosebire de faimă, care e vremelnică și apare și dispare, reputația durează. Deci uități-vă la sustenabilitate când faceți lucruri.

 

CE-AM ÎNVĂȚAT ÎN ANTREPRENORIAT. M-a ajutat să mă cunosc. Antreprenoriatul te pune în situații inconfortabile uman. În companiile mici, relațiile sunt foarte dificile. Mi-a fost foarte ușor să fiu primadonă la Connex, cu 200 de oameni în subordine, zeci de agenții, buget de 100 de milioane… Dar când lucrezi zi de zi cu 20 de oameni e diferit. Trecem zilnic unii pe lângă celălalt, ne știm problemele și frustrările… Mi-am înțeles defectele, lipsa de răbdare, dorința aceasta de a ajuta, de a empatiza, care poate să încalce din libertatea celuilalt. Adică ”vrei, nu vrei, eu te ajut”. Mi-am înțeles, de asemenea, limita de toleranță… 

 

CE AM ÎNVĂȚAT DIN EXTINDEREA DINCOLO DE ROMÂNIA. În nici un caz nu ne puteam duce în Vest: nu ai cum să convingi vestul, cum că tu, un om din est, ești mai educat decât el, cel din vest. Vestul consideră că ești, profesional, atât de bun pe cât de bună este performanța economică a țării tale. 

Când i-am zis lui Wally Olins că deschidem în Singapore m-a întrebat ”cu cine?”. I-am zis că noi singuri, Brandient. Nu ne asociem cu nimeni. Ne-a spus că banii nu se împart: britanicii lucrează cu britanici, francezii lucrează cu francezi. Am început să înțelegem imediat după ce am deschis biroul de acolo ce a vrut să spună Oli. Doar un noroc a salvat aventura noastră acolo.

ADMIRAȚIA FAȚĂ DE ANTREPRENORI. Îi ador pe oamenii aceștia, tocmai pentru că văd cât de ușor se face business în alte părți ale lumii și vâd cât de greu a fost aici.Sunt foarte puțini cei care nu fac compromisuri. Tocmai pentru că nu au făcut compromisunri, acești oameni și-au păstrat puterea și viziunea. Eu am pentru antreprenoriatul românesc un respect, o admirație puțin deplasate. Adică, de fiecare dată când un antreprenor vine și zice că are businessul acela de 20 de ani și uite ce a realizat, mi se pare că îmi face un favor extraordinar că vine la noi.

Le admir perseverența. Când toți îți dau pronosticuri că nu o să meargă și el, antreprenorul, merge înainte. Dar oamenii aceștia livrează. Greșesc incredibil, câteodată mimează ce trebuie făcut, dar livrează. Și îmi plac oamenii care fac lucruri.


 

avatar