vizitează și ANDREEA ROȘCA PLAYGROUND sau ANDREEA ROȘCA FACEBOOK

Dragoș a intrat în antreprenoriat de mic. A eșuat cu brio. A lucrat în consultanță de management la Roland Berger. Apoi spiritul antreprenorial l-a mânat din nou și s-a gândit să facă un fond. ”Eram noi. Eu și cu mine.” N-a mers. A fost unul dintre pionierii fondurilor de investiții și ai investițiilor în startup-uri. De-a lungul timpului, a ”născut” și crescut zeci de companii, a făcut zeci de tranzacții și a închis unele dintre ele. Azi, are în portofoliu șase, cam toate lideri de piață în domeniile lor. ”Nu intri într-un business să fii numărul 15”, spune. Poate că Optiblu e cea mai cunoscută, pentru că e lider de piață în domeniul opticii. Parteneriatele sunt marea lui specialitate: cum le faci, cu cine, ca să funcționeze și să dureze. Dicolo de business, Dragoș este președintele Fundației Romanian Business Leaders. O conversație despre cum alegi partenerii, emoție și rațiune în business și cum judeci oportunitățile.

Important este să îți placă meseria. Poți să schimbi contextul și să te transformi într-un antreprenor și să fii de foarte mare succes, pentru că ai experiență, înțelegi piața. Ai mult mai multe șanse de a avea succes decât dacă de mâine te apuci și zici ”vreau o seră de roșii” și nu ai habar. Riscurile sunt mult mai mari, pentru că nu înțelegi riscurile, nu înțelegi piața, nu ai nici un contact, trebuie să bagi în ceva în care nu înțelegi mecanismul și cum se fac banii în domeniul ăla. Fiecare domeniu, apropos, face altfel banii.

Dragoș Roșca

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

Cum îți alegi partenerii. Și de ce pasiunea nu e bună

mai multe pe

Dragoș Roșca. Cum găsești partenerii ideali. Și legătura între emoție și eșec

CITEȘTE MAI MULT PE BLOG PE BLOG

La 9-10 ani mergeam la câmp și munceam pentru bani la cooperativă, la grajduri; balotam și lopătam grâul, căram saci, îi duceam la treierat și primeam 20 de lei pe zi. Într-o lună, am făcut vreo 400 de lei și știu că mi-am luat niște tricouri, niște pantaloni, chestii d-astea, adidași. Mi-am dat seama că trebuie să muncești dacă vrei să faci ceva în viață.

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

Dacă mă duc într-un magazin, îmi dau seama imediat dacă ceva nu e la locul lui. Trebuie să vezi și operațiunile și să înțelegi de ce este lentila de ochelari neștearsă: pentru că nu e o procedură de ștergere, pentru că angajații din respectivul magazin nu au fost pregătiți, pentru că managerul de magazin nu urmărește acest aspect. Dacă ai descoperit o lentilă neștearsă într-un magazin o să constați, intrând în altele, că vei regăsi aceeași problemă. Poate unora li se pare că e minoră, dar nu e. În general, din chestii mici începe să se strice totul”.

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

În businessul Gipo, când era vorba de undițele mele, de năvoadele mele, nu puteam să tăiem în carne vie. Și le tot dădeam o șansă și încă o șansă și încă o șansă, și până la urmă s-a dus. Până la urmă s-a dus. Mi-am dat seama că nu e bine să faci businessuri în care tu ai un hobby, fără să ai competență în domeniu. 

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

Dacă te gândești că la un moment dat vei vinde, e foarte important să fii relevant în acea piață. Ca să fii relevant, trebuie să fii între primii 2-3 jucători. Altfel, șansele de a face un exit profitabil sunt mult mai mici; chiar dacă te cumpără cineva, te va cumpăra la un discount foarte mare. 

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

Apreciez foarte mult capacitatea antreprenorilor de a trece prin multe încercări și a nu se da bătuți; dar nu atunci când tot vrei să treci printr-un zid de 4 metri și încerci din nou, și din nou, și din nou. Dacă nu pot pe acolo, mă duc mai la dreapta. Nu reușesc prin dreapta, mă duc și încerc prin stânga. Nu reușesc prin stânga, încerc pe dedesubt. Nu reușesc pe dedesubt, încerc și iau un avion. Dar nu dau de 10 ori cu capul în zid pe aceeași direcție. Există antreprenori care dau de 10 ori cu capul în zid, pe aceeași direcție. Ăia nu.

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

Dacă faci un parteneriat în care zici de la început că te implici, chiar trebuie să o faci. Dacă vorbim că facem, că ne apucăm, și peste vreo două luni unul se duce colo, unul are un examen, altul are nu știu ce și în final lucrează numai unul…

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

Importante sunt transparența și etica. Să nu încerci niciodată să îți înșeli partenerul. Transparență înseamnă să pui cărțile pe masă și să spui foarte clar ”uite, asta este agenda mea, asta vreau eu să obțin de la business-ul ăsta, așa văd eu parteneriatul, tu cum îl vezi?”

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

Degeaba dai milioane unei echipe de management neexperimentate, pentru că milioanele vor zbura pe geam, nu produc nicio valoare. Cam așa s-a întâmplat atunci pentru noi. 

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

Când s-a făcut anul 2004 și urma să vină Ana, m-am gândit ce fac eu cele trei planuri, că nu mai funcționează. Mi-am dorit să fiu implicat în familie și să încerc să fiu un tată bun. Nu e ca în business, când puteam să o încerc de 10 ori și să o dau de gard. Cu copilul ai o singură șansă. 

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

Să se gândească cât de mulți bani au de investit în acel business și fără de care pot trăi. Adică, dacă banii ăia dispar, să nu însemne că îmi execută casa, că nu mai merg copiii la școală. Gândiți-vă cât de mult vă puteți permite să pierdeți și să investiți fără să suferiți enorm. Asta cu limitarea pierderii e importantă. 

*selecteaza textul pe care doresti sa il distribui

APOLLO111 • 28 Ian 2020

DAN ȘUCU
Simplitatea e cea mai bună strategie

REZERVĂ UN LOC ÎN SALĂ
Join the tribe of curious. sau