Monica Cadogan a cofondat Vivre în 2012. Este unul dintre jurații și investitorii din emisiunea Imperiul Leilor. Azi, conduce cea mai mare companie online de home și decorațiuni din această parte a lumii, cu prezență în nouă țări și afaceri anuale de 50 de milioane de euro. A intrat în industrie fără nicio experiență anterioară de retail sau online și a investit în Vivre economiile familiei. ”Acesta va fi MBA-ul meu” și-a spus. Ea și Oliver, soțul ei de origine irlandeză, au pus în Vivre banii lor de casă. Locuiesc încă în același loc ca în 2012, împreună cu cei patru copii.
Video: cele mai bune momente ale interviului
Până acum, Vivre a reușit datorită unei combinații de decizii rapide, capacitate de a învăța și obsesie pentru client, într-o industrie care se schimbă peste noapte. Monica nu crede în rețete de succes și o enervează că vorbim despre așa ceva. Își măsoară reușitele în echilibru, nu în bani: timpul îi e împărțit între un business care crește cu 30% pe an și o familie cu patru copii mici.
Are o intensitate căreia cu greu îi poți ține piept. A fost pe picioarele ei de foarte devreme și a acumulat o experiență care îi permite azi, la aproape 39 de ani, să știe exact ce vrea, cum vrea și încotro se îndreaptă. Monicăi îi place riscul, mai ales pentru vine dintr-un loc uitat de lume, dintr-un sat din Tulcea ”unde bate vânt și crește piatră”. Mentalitatea ei a fost că, fiind o fată de nicăieri, nu are nimic de pierdut. Și azi crede același lucru. Îi plac lucrurile noi și viteza unui domeniu dependent de tehnologie. Uneori, intensitatea ei e intimidantă pentru cei din jurul ei și știe asta: forțează decizii și împinge limitele organizației.
Religia ei este învățarea și evoluția continuă. Remarcabilă este însă capacitatea de a balansa profesie și familie și de a-și gestiona timpul cu o disciplină și determinare pe care nu le întâlnești des.
- Planul nu înseamnă aproape nimic. Vivre a început prin a fi un plan pe două foi de hârtie: una cu cifre, alta cu cuvinte. ”Nimeni nu s-a mai uitat pe el, de atunci”. Cel mai complicat lucru nu e să faci un plan, ci să îi dai viață și să îl ții în viață. În fiecare zi se întâmplă lucruri neașteptate, realitatea te va duce în direcții de care nu ai idee. Nu poți rămâne blocat în plan. E bine să-l ai, pentru claritatea de început.
- Decizii și incertitudine. Statistic vorbind, știm că există riscuri în orice și trebuie să ne facem temele cât mai bine posibil. Dar dacă nu ignori apoi probabilitatea ca ceva rău să se întâmple, nu poți acționa. Apoi, nu e o problemă să iei decizii, toată lumea ia decizii. Problema interesantă nu e să iei decizii când ai 99% din informații, ci când ai mai puțin de 60%, 70% din informație. Când ai acumulat mai mult de 70% din informații, e deja prea târziu ca să mai ai un avantaj competitiv față de alții. Pentru că dacă le ai tu, ele există, deci le știe toată lumea. Această toleranță la incertitudine se antrenează. Se antrenează a compensa și a gestiona cei minus 10, 20, 30%.
- Când faci ceva, ești complet prezent. Monica atribuie mare parte din succesul ei unei abilități pe care a cultivat-o conștient: aceea de a fi ”prezentă”. De a se concentra 100% pe un lucru, sau o conversație sau o problemă, astfel încât să nu lase nimic să o distragă. ”E ca un sport, e antrenament.” Îți permite să obții eficiență și te disciplinează să realizezi mai mult în timp mai scurt.
- Trebuie să visezi mare. O disciplină ca să rămâi în formă în business este să setezi obiective pentru care să merite să muncești, care să merite efortul. În momentul în care spui ”eu vreau să fac un bloc de 37 de etaje” toată lumea zice ”Cum 37 de etaje? Păi se poate?”. După ce ai pus grozăvia asta pe masă și începi să discuți cum facem, pe ce structură, încet, încet se aliniază oamenii.
- Valoarea empatiei. Empatia cu viața, nevoile, preferințele, visele clientului e esențială. Vivre, spune Monica, e ca un ”duh al lămpii” care execută dorința clientului. Nu trebuie să știi ce vrea, dar trebuie să știi că treaba ta e să îi pui la picioare o infinitate de opțiuni și să execuți comanda, atunci când alege. Când lucrurile se schimbă rapid, poziționarea ideală e de partea clientului.
- Definește-ți bine piața. ”Noi concurăm cu multe alte opțiuni pentru atenția oamenilor – tot ceea ce crește calitatea percepută a vieții intră aici. De la cursuri de engleză, la obiecte de decor. Și tocmai pentru că nu au definit-o corect, unii se trezesc că au rămas pe dinafară și s-au schimbat lucrurile. Pentru că nu au definit lucrurile destul de larg.”
- Timp pentru toate. Începi prin a pune în ecuație lucrurile ne-discutabile: somn, timp cu copiii, vacanțe și vezi ce rămâne. Apoi vezi lista de nevoi care trebuie satisfăcute în acel timp rămas. Și tai tot ceea ce nu este esențial, ce nu trebuie să faci tu, ce ți-ar plăcea foarte tare, dar nu e treaba ta.
Varianta integrală a conversației se află aici – conține multe alte perspective despre business și managementul vieții personale.
Interviul cu Monica face parte din seria de interviuri live The Vast&The Curious.
Ce să ascultați mai departe:
- Gheorghe Hagi – Principii de viață și de business
- Lucian Butnaru – Ce e important în viață
- Octavian Pantiș – Cum să ai timp